خرید اینترنتی چرا و چگونه؟

در جوامع امروزی به همراه رشد سریع و روز افزون تکنولوژی و خصوصا فراگیر و ضروری شدن استفاده از اینترنت، خرید اینترنتی و به طور کلی تراکنش هایی که به وسیله ی اینترنت و اصطلاحا آنلاین انجام می شوند نیز بصورت شگفت انگیزی در حال افزایش است. پرداخت اینترنتی به پرداختن وجه مورد نظر از طریق اینترنت، در قبال کالا و خدمات دریافتی گفته می شود. به طوری که  پرداخت این وجه بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق  استفاده از اینترنت صورت می گیرد. در اینگونه معاملات در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می‌تواند از اینترنت خرید کرده  و پول آن را همان موقع به صورت آن لاین پرداخت کند. همراه با ظهور کسب و کارهای بزرگ و همچنین ورود بخش عمده ای از این معاملات و خرید و فروش ها به وب باعث شده هرساله آمار تراکنشها نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته باشد. در این رابطه به عنوان مثال می توان به مقایسه ی تعداد و ارزش تراکنش های اینترنتی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۹۵ پرداخت. نتیجه حاصل از این مقایسه این است که با رشد ۶۰ درصدی رو به رو بوده ایم. در رابطه با رشد چشمگیر این فرایند عوامل بسیاری نقش داشته اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

امروزه از طریق خرید اینترنتی خریداران می توانند تنها با يك كليك، کالای مورد نظر خود را یافته و همچنین رقبا و محصولاتشان را با یک دیگر مقایسه کنند . در نتیجه این فرایند اینترنتی آن ها می توانند پاسخ سوالات خود را در كسري از ثانيه دريافت كنند. بدین ترتیب ديگر نيازي به رانندگي تا فروشگاه و پارك، انتظار در صف اتوبوس و گاهی جر و بحث با فروشندگان خسته و کم حوصله نیست.
حتي در مواردي مي توانند قيمت هاي درخواستي و مورد نظر خود را مشاهده کرده و آن را تعيين كنند (مثلادر مورد هتل و بليت هواپيما). بدین ترتیب تا عرضه كنندگاني كه مي توانند شرايط خريدار را فراهم كنند با او تماس میگیرند و به عبارتي به يك مناقصهاینترنتی هم شکل می گیرد. همچنین در مواردی خريداران مي توانند با دست به دست دادن به ديگران و افزایش دادن حجم خريدشان، از تخفيف بيش تري برخوردار شوند.

 

خرید اینترنتی چیست؟

می توان گفت خرید اینترنتی فرایندی است خریدار در طی آن اقدام به پرداخت وجه مورد نیاز خرید خود از طریق اینترنت و صفحات مربوط به آن می نماید. این کار به وسیله ی درگاه های اینتر نتی انجام می شود که از طریق بانک ها در اختیار کسب و کار ها قرار گرفته است.

برای خرید اینترنتی چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

• برای انجام موفق یک خرید اینترنتی به موارد زیر نیاز است:
• شماره کارت بانکی
• رمز دوم کارت که از دستگاه های خور پرداز (ATM) قابل تخصیص است
• تاریخ انقضای کارت بانکی که بر روی کارت درج شده است
• کد اعتبار سنجی یا CVV2 که بر روی کارت درج شده است
با توجه به رشد چشمگیر خرید اینترنتی و پرداخت های آن لاین، حتی در مبالغ بسیار زیاد، باید به رعایت نکات ایمنی در خرید اینترتی توجه زیادی داشت. در بسیاری از مواقع شاهد دزدی ها و کلاه برداری های اینترتی بوده ایم.
در ادامه به بررسی نکات ایمنی قابل توجه در خرید اینترنتی و معاملات خواهیم پرداخت.

۱- سفارشات و خرید اینترنتی خود را از سایت های معتبر انجام دهید
۲- حتما توجه داشته باشید که صفحه پرداخت اینترنتی دارای قفل سبز رنگ با دامنه ی https://shaparak.ir و https باشد
۳- شماره کارت و رمزهای خود را از طریق صفحه کلید مجازی وارد کنید
۴- در صورت مواجه با فیشینگ رمز دوم خود را فورا تغییر دهید

چگونه یک خرید اینترنتی مطمئن و آگاهانه داشته باشیم؟

یکی از موضوعات مورد توجه در کنار امنیت در پرداخت های اینترنتی، خرید اینترنتی آگاهانه و مطمئن است. در اینجا به شما توصیه میکنیم که همیشه خرید اینترنتی خود را از سایت های معتبر انجام دهید. ضمنا لازم به ذکر است که بررسی و تحقیقات لازم را جهت تعیین و تشخیص اصالت، اعتبار و قوانین در جهت جلوگیری از سو استفاده های اینترنتی به عمل بیاورید تا بتوانید خریدی کاملا مطمئن و آگاهانه داشته باشید.

همانطور که در ابتدای بحث نیز اشاره شد در طی سال های اخیر شاهد رشد و افزایش چشمگیر تراکنش های اینترنتی بوده ایم. طبق آمار و تحقیقات به عمل آمده تعداد تراکنش های ناشی از معاملات و خرید اینترنتی، هر ساله نسبت به سال قبل افزایش زیادی داشته است.
اکنون این سوال پیش می آید که دلیل افزایش این تراکنش ها چه بوده است؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را بیابید.
همکاری مناسب بانک ها در ارائه درگاه های پرداخت اینترنتی
ظهور کسب و کارهای بزرگ و معتبر در حوزه وب
تسهیل احراز در ارائه مجوزهای قانونی مانند نماد الکترونیکی
تنوع و شفافیت در محصولات ارائه شده در سطح اینترنت
افزایش سطح آگاهی و سواد استفاده از اینترنت
عدم نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت محصولات و خدمات
امکان لغو سفارش و یا عودت به همراه بازگشت وجه برای خریدهای اینترنتی
ورود کسب و کارهای بزرگ و فعالیت در اینترنت
در این بخش از مطلب می خواهیم دو سوال کلیدی را که ممکن است در ذهن هر فردی که با اینترنت آشنایی مختصری دارد ایجاد شود مطرح کرده و پاسخ آن را نیز برایتان بیان کنیم:
• خرید اینترنتی چه مزایا و معایبی دارد؟
• چرا دولت ایران به بسط و توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه ی دولت الکترونیکی اصرار ویژه ای دارد؟

اصولاً اصرار دولت‌ها بر ترویج تجارت الکترونیک، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان بیان کرد که در صورت تحقق این موضوع و انجام خریدها به صورت اینترنتی بسیاری از مشکلاتی که ممکن است بیشتر دولت‌ها با آن دست به گریبان باشند بر طرف می‌شود. یک نمونه ی بارز و آشکار از این امر خیابان‌های شهر تهران در روزهای پایانی سال است که با ترافیک بسیار شدید رو به رو بوده که خود باعث بروز مشکلات جدی در سطح شهر می گردد. اکنون می توانید تصورکنید که نیمی از مردم خرید پایان سال و نیاز های شب عید خود را از طریق اینترنت و بدون حضور و رفت و آمد در خیابان انجام دهند. در نهایت به نتایجی دست خواهیم یافت که در ادامه برای شما مطرح کرده ایم:
۱- کاهش چشمگیر مصرف سوخت و بنزین و در نتیجه کاهش هزینه های ناشی از آن
۲- کاهش هزینه های بالا و سنگینی که در قبال تامین نیروی کنترل ترافیک صرف می شود
۳- کاهش آلودگی هوا که جنبه ی زیست محیطی نیز دارد

با استفاده از خرید اینترنتی امکان دسترسي به انواع بيش تري از كالاها و خدمات افزاش یافته است.
این گونه است که خريداران مي توانند تقريبا هر آنچه را كه در ذهن خود داشته و مورد پسند و سلیه آن ها واقع شده است را از طريق اينترنت سفارش دهند .(لازم به ذکر است بدانید در كشور خودمان هم مسير توسعه تجارت و كسب و كار اينترنتي تمایل زیادی در جهت تحقق این هدف داشته و سعی دارد روزانه فعالیت های مربوط و موجود در این زمینه را افزایش دهد.) مانند لوازم خانگی، ماشين هاي شست وشو، مشاوره مديريتي و حقوقي و دارويي.
به عنوان مثال در سطح جهانی می توان به آمازون دات كام اشاره کرد که توانسته خود را بزرگ ترين فروشگاه كتاب با بيش از سه ميليون جلد كتاب معرفي کند. این کتابخانه ی اینترنتی شرايطي را بوجود آورده است كه هيچ فروشگاه كتاب فيزيكي نمي تواند از پس آن برآيد همچنین جالب است بدانید خريداران سر تا سر جهان قادرند اين كالاها را سفارش دهند كه اين امر می تواند براي مردم كشورهايي كه با قيمت هاي بالاسروكار دارند، به عنوان موقعيتي ويژه به حساب آيد. به عبارت دیگر می توان بیان کرد خريداران در كشورهايی با هزينه و قيمت بالاتر مي توانند با سفارش كالاها و خدمات مورد نياز خود به كشورهاي ارزان تر از ميزان هزينه هاي خود در فرایند یافتن، سفارش، خرید و تحویل کالا یا کتاب مورد نظر خود بكاهند.

سهولت بيش تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحويل گرفتن سفارش

مشتريان امروزي مي توانند از خانه، دفتر كار و حتي از طريق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته و در تمامي هفت روز هفته سفارشات خود را ارايه بدهند و در ضمن اين محصولات در كم ترين زمان به دست آن ها مي رسد.

اکنون که خرید اینترنتی بخش مهمی از معاملات و خرید و فروش های روزانه هریک از ما شده است لازم است تا با مزایای این گونه خرید کردن آشنا شویم.
برای روشن تر شدن این موضوع به بیان تفاوت های بارز خرید اینترنتی و سنتی می پردازیم:

خرید اینترنتی

۱- امکان خرید در آرامش
۲- امکان مقایسه ی فنی برای کالاها
۳- صرف زمان کوتاه در دریافت کالا و خدمات
۴- خرید بدون واسطه از جایگاه اصلی با قیمت واقعی
۵- وجود پشتیبانی های آن لاین و لحظه ای
۶- خرید کردن در فضای شخصی
۷- از بین رفتن موضوع بعد مسافت در خرید
۸- امان خرید در ساعات مختلف شبانه روز حتی روزهای تعطیل

خرید سنتی

۱- امکان مواجه شدن با فرو شنده ی کم حوصله
۲- صرف وقت و انرژی زیاد برای یافتن، خرید و حمل و نقل کالای مورد نظر
۳- وجود واسطه ها و قیمت های کاذب
۴- عدم وجود پشتیبانی در خرید کالا
۵- اتلاف وقت زیاد در ترافیک
۶- عدم دسترسی به دیگر کالاهایی که در شهرهای مختلف موجود هستند
۷- محدود شدن زمان خرید به ساعات کاری و غیر تعطیل

اکنون که شیوه و روش پرداخت و همچنین خریدها تفاوت بسیار زیادی نسبت به ۵ سال گذشته کرده است، لازم است به توضیحات بیشتری در این باره بپردازیم تا اگر برخی افراد نیز با این شیوه ی خرید آشنایی ندارند اطلاعاتی به دست بیاورند. در شیوه جدید خرید اینترنتی کافی است تنها تصمیم به خرید کالای مورد خود بگیرید و سپس به انتخاب خود مبلغ مورد نیاز کالای خود را از طریق انتخاب یکی از سایت‌ها و انتقال به درگاه بانک مورد نظر پرداخته و آن را دم در منزل‌تان تحویل بگیرد. این روش به مراتب آسان تر از خرید های سنتی با رفت و آمد در شهر و شلوغی های آن است.

پرداخت اینترنتی چه پیش نیاز‌هایی دارد؟

برای این که بتوانید بهای کالای خریداری شده ی خود را از طریق به‌ اینترنت و به وسیله ی درگاه های بانکی پرداخت کنید لازم است ابتدا یک حساب در بانک مورد نظر باز کنید و کارت بانکی (Credit Card) یا کارت عابر بانک آن حساب را نیز برای خود در خواست نمایید. بعد از دریافت کارت عابر بانک خود لازم است به یکی از دستگاه‌های عابر بانک (ATM) مراجعه کنید. سپس کارت خود را وارد دستگاه کرده و رمز خود را نیز وارد کنید. همانطور که می دانید برای خرید اینترنتی نیاز به رمز دوم داری. برای این کار به قسمت تغییر رمز بروید، در این صفحه می‌بایست دکمه تغییر رمز دوم کارت را فشار دهید. اکنون کلمه عبور مورد نظر خود را وارد کرده و سپس برای تایید و کامل شدن فرایند مجددا آن را وارد نمایید. اکنون حساب شما آمادهاست و می توانید خرید‌های اینترنتی خود را به وسیله آن انجام دهید. (فقط توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است در هر بانکی متفاوت با بانکی دیگر باشد اما در کل این فرآیند در اغلب بانک‌ها به این شکل است).

خرید اینترنتی خود را چگونه آغاز کنیم؟

در این قسمت ابتدا لازم است شماره کارتی که سیستم درخواست کرده را وارد کنید. این شماره عدد رقم ۱۶ رقمی روی کارت عابر بانک شما می باشد. (البته توجه داشته باشید که اگر بانک مجهز به صفحه کلید مجازی بود حتما از آن استفاده کنید تا امنیت بیشتری در هنگام خرید داشته باشید). مرحله بعدی مربوط به رمز دوم کارت است (رمزی که در دستگاه عابر بانک آن را انتخاب کردید). بعد از وارد کردن رمز دوم سیستم از شما رمز CVV2 را درخواست می‌کند. این رمز را از روی کارت عابر بانک یافته شما و وارد سیستم نمایید. این کد یک عدد سه رقمی است که معمولا در پشت کارت عابر بانک درج شده است. (با توجه به بانک مورد نظر شما ممکن است این کد در جلوی کارت نیز وجود داشته باشد).
اکنونسیستم تارخ انقضای کارت را از شما سوال می کند که این تاریخ نیز روی کارت عابر بانک شما درج شده است.
در قسمت بعد یک تصویر حاوی اعداد و حروف‌هایی قرار داده شده است که برای تامین امنیت اطلاعات بانکی شما می باشد. لازم است شما این حروف را وارد کادر مورد نظر کنید (اغلب سیستم‌های بانکی به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند).
اکنون بر روی دکمه “پرداخت” کلیک کرده تا مبلغ کالا یا خدمت از حساب شما کاسته شود. و به وب‌سایت پذیرنده (سایتی که از آن کالا را خریداری کرده‌اید) منتقل شوید. در این مرحله که آخرین مرحله خرید اینترنتی محسوب می شود، می توانید شماره و فاکتور پرداخت را مشاهده کنید. جمله‌ای نظیر “پرداخت با موفقیت انجام شد” نیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

خرید اینترنتی خود را از کجا انجام دهیم؟

شما اگر از تمدید اشتراک اینترنت گرفته تا پرداخت شهریه دانشگاه و خرید کالا را در نظر بگیرید، خواهید دید که همه آن ها جز خرید اینترنتی می باشند. پس می توان گفت پرداخت اینترنتی در جا‌های زیادی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
در مورد شرکت‌های اینترنتی و نهاد‌های نیز نیاز نیست که نگرانی خاصی داشته باشد. چراکه اغلب معتبر و قانونی می باشند. اما توجه داشته باشید زمانی که می‌‌خواهید کالایی را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید حتما از آشنایان و متخصصان اطلاعاتی را در مورد امنیت و اعتبار آن سایت کسب کنید همینطور یک شیوه آسان آن نیز توجه به وجود علامت نماد اعتماد الکترونیکی است که در سایت‌های معتبر دیده می شود و با کلیک بر روی آن اطلاعات سایت نمایش داده می‌شود (البته برخی سایت‌ها نیز وجود دارند که تصویری از این نماد را به عنوان فریب دادن کاربر در سایت قرار می‌دهند).

در هنگام صحبت از معاملات و خرید اینترنتی، نام فروشگاه اینترتی نیز زیاد به گوش می خورد. بد نیست تا در این مطلب قدری هم با این واژه آشنا شوید.

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی به وب سایتی اطلاق می شود که تعدادی کالا یا خدمات مختلف از هر نوعی را در ویترین خود برای مشتریان عرضه می کند. مشتریان نیز می توانند برای استفاده از آن کالا و خدمات، آن ها را به فروشگاه سفارش داده و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند .
در خرید اینترنتی برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید موجود می باشد که می توان سفارشات مختلف را در آن ثبت نمود . سایت های پیشرفته حتی سبد خرید مشتری خود را تا مراجعه بعدی به سایت نزد خود محفوظ نگه داشته و در خرید اینترنتی بعدی به مشتری ارائه می کنند.
بدین شکل مشتری می تواند در طی چند روز یک سبد خرید را تکمیل کرده و سپس هزینه ی آن را پرداخت نمایند . در پایان خدمات و کالای خود را نیز دریافت می نمایند.
ارائه خدمات در فروشگاه های اینترنتی می تواند به دو صورت فیزیکی یا غیر حضوری ( مجازی ) باشند . از خدمات فیزیکی می توان خرید کتاب، مایحتاج زندگی، موبایل و . . .را یاد کرد؛ و از خدمات مجازی می توان به فروش فیلم، موسیقی و . . . را برشمرد.
جالب است بدانید مهمترین مزیت فروشگاه های اینترنتی در دسترس بودن آنهاست؛ بنابراین خریدار می تواند در هر مکان و موقعیتی فقط با دسترسی به اینترنت خرید خود را انجام دهد . این روش یک نوع تغییر مدل در شیوه ی تجارت به شمار می آید و همچنین برای فروشنده و مشتری نیز سودمند می باشد . اما باید دانست شروع این تجارت هم نیاز به یک سری عوامل دارد که عدم رعایت آنها می تواند ضررهایی را در پی داشته باشد.

در ذیل به برخی از این عوامل و نکات اشاره خواهد شد:
♦ یک فروشگاه اینترنتی از نظر سرمایه گذاری و مدیریت، هیچ تفاوتی با یک فروشگاه فیزیکی ندارد. همان طور که شما برای راه اندازی یک مغازه در یک مرکز خرید نیاز به صرف سرمایه دارید اگر برای طراحی سایت خود نیز خود هزینه ی کافی انجام ندهید، هیچ سودی به دست نخواهید آورد.
♦ امنیت فروشگاه اینترنتی امری بسیار مهم است. همان طور که افراد به فکر امنیت مغازه ی خود می باشند، باید امنیت فروشگاه اینترنتی را به میزان خیلی بیشتری در نظر بگیرند؛ زیرا سارقان اینترنتی خیلی ماهرتر از سارقان فیزیکی وارد عمل می شوند.
♦ فروشگاه اینترنتی هم نیاز به تبلیغات کارآمد دارد . همان طور که افراد برای رونق دادن به کسب و کار و مشاغل فیزیکی خود از تبلیغات استفاده می نمایند؛ یک فروشگاه اینترنتی هم برای اینکه مطرح شود و حرفی برای زدن داشته باشد باید در وهله اول جایگاه خود را در بین مردم مطرح ساخته و لازمه ی این کار انجام تبلیغات گسترده است .
با وجود این که اینترنت یک رسانه جدید به شمار می رود، ولی قوانین اصلی کسب و کار در آن به قوت خود باقی است و در این رسانه نیز به کار برده می شود.

امیدواریم هرآنچه تا کنون در رابطه با خرید اینترنتی در اختیار شما قرار داده ایم، مورد توجهتان واقع شده باشد. در ادامه قصد داریم شما را با بخشی جذاب از خرید اینترنتی آشنا نماییم. با ما همرا باشید.

تاریخچه خرید اینترنتی و معرفی مهم ترین فروشگاه های اینترنتی ایران و جهان

سایت فایندز (finds.ir) : خرید اینترنتی نوعی از تجارت الکترونیک می باشد که برای مشتریان این امکان را فراهم آورده تا مستقیما از طریق مرورگر در اینترنت کالاها یا خدمات مورد نیاز خود را خریداری نمایند. نام های مختلفی برای خرید اینترنتی وجود دارد که از آن جمله می توان به فروشگاه وبی، فروشگاه آنلاین اشاره نمود.

سایت‌های eBay و آمازون نیز از شناخته شده ترین فروشگاههای اینترنتی در زمینه خرید اینترنتی در سراسر جهان هستند. ای موبایل نیز به خرید از طریق موبایل هایی که امکان آنلاین شدن داشته و تکنولوژی ها و اپلیکیشن های مربوط در ان ها فعال است گفته می‌شود. امروزه تجارت الکترونیک و همینطور خرید اینترنتی در سرتا سر دنیا بسیار رواج پیدا یافته است. در سال ۱۹۷۹ مایکل آلدریچ اولین سیستم خرید آنلاین را ایجاد کرد.

اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری نمود و همچنین در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات توانست اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کند. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع نمود و امکان خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد. همچنین می توان به کمپانی آلمانی اشاره نمود که در همان سال اینترشاپ اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال نیز۱۹۹۵ شرکت آمازون. کام و در سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

در این نوع فروشگاه ها که که بعد از به وجود آمدن اینترنت مطرح گشت ، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار داده و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگی‌های کالا ی مورد نظر، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از تایید نهایی برای سفارش دهنده ارسال گشته و هزینه ی آن به روش های مختلف دریافت میشود. این فرآیند را کسب و کار بین فروشنده و مصرف کننده را تجارت فروشنده و مصرف کننده (Business to customer) می نامند. در موردی که در آن یک موسسه تجاری از موسسه دیگری، خرید اینترنتی انجام میدهد این فرآیند کسب و کار بین دو فروشنده را تجارت فروشنده با فروشنده (Business to business) مینامند. بزرگترین شرکتهای خرده فروشی آنلاین آمازون و علی بابا هستند.

فروشگاه‌های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا اعتماد مشتری را جلب می نمایند تا موفقیت خود را تضمین نمایند. لازم است بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه واقعی عرضه شود. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر یک از فروشگاه های مختلف را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا مطمئن نشوند دست به خرید نمی‌زنند.

هر روز خرید اینترنتی در جهان صرفه تر از دیروز می گردد و بهتر از قبل اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان افزایش یافته و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از طریق اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه ها انتخاب کرده و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند. در برخی از نقاط جهان مانند امریکا خرید اینترنتی ازخرید حضوری پیشی گرفته است و این موضوع عرضه کنندگان را برآن داشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا/خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از وظایف خود می دانند.
سرعت ظهور، اجرا و خرید اینترنتی بسیار بالا بود به گونه ای که در در کمتر از ۶ ماه نرم افزار و سخت افزار های ایده ی خرید اینترنتی آماده و در کمتر از ۱۲ ماه محصول در اولین سیستم عامل اجرا شد. اولین سیستم خرید اینترنتی فروشنده به فروشنده (Business to business) در ۱۹۸۱ به وجود آمد.
در خرید اینترنتی خریدار به طور تعاملی با سیستم کامپیوتر فروشنده متصل می گردد. جالب است که هیچ طرف سومی در کار خرید دخیل نیست.

خرید اینترنتی در ایران

با توجه به پیشرفت روزافزون فعالیت‌های اینترنتی، فضا برای کسب و کار پیرامون اینترنت در ایران نیز نیز افزایش یافته است. در ایران، کاربران اینترنتی به این کسب و کار توجه جدی ندارند و اکثراً به عنوان شغل دوم به آن نگاه کرده و استفاده می‌کنند. در حالی که می‌توان به عنوان شغل اول و یک درآمد ثابت و پر سود از آن یاد کرد.

تصویری از شرکت آمازون در اسکاتلند

فروشگاه‌های موفق اینترنتی جهان

یکی از فروشگاههای معروف خرید و فروش اینترنتی در جهان سایت ئی بی هست. این سایت با نوآوری که در ارائه خدمات و همچنین گستردگی پوشش دهی داشته است توانسته است به یکی از سایتهای موفق در این زمینه تبدیل شود. تقریباً کمتر کالایی را می‌توان یافت که در این سایت به فروش نرسیده باشد. خرید اینترنتی در این سایت برای بیشتر کشورها به راحتی امکان پذیر است. این سایت قابلیت عرضه کالا حتی به صورت دست دوم را نیز به کاربران خود داده است. این سایت با ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش، خریداران و فروشندگان خود را نیز رتبه بندی نموده و بدین صورت اجازه سوء استفاده به کاربران داده نمی شود.

یکی دیگر از فروشگاههای موفق اینترنتی در جهان سایت آمازون. کام است. این سایت یکی از بهترین موارد در عرصه فروش کتاب‌های الکترونیکی است. همین امر حتی این سایت را ترغیب نموده تا خواننده الکترونیکی مخصوصی برای کتاب های الکترونیکی خود تولید کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *