چرا باید پسته بخوریم؟

مصرف آجیل و به ویژه پسته همواره امری توصیه شده است و به دلیل وجود انواع مواد مغذی و عناصر مفید در آن، طرفداران بسیاری در جهان دارد. پسته علاوه بر فواید فراوانی که برای سلامتی بدن و درمان انواع بیماری ها و اختلالات جسمی و ذهنی دارد، به دلیل داشتن طعمی دلچسب و مطلوب به عنوان یک ماده غذایی بسیار عالی شناخته می شود.

استفاده از آجیل و خشکبار به دلیل مزایا و فواید بی شمار آن، از قدیم الایام امری رایج و ضروری به شمار می رود. این دسته از مواد غذایی به دلیل داشتن منشا طبیعی و غنی از مواد غذایی مورد نیاز بدن در سراسر جهان با استقبال چشمگیری رو به روست. یکی از اقلام بسیار با اهمیت در آجیل، پسته است که علاوه بر طعم بسیار مطبوع و دلچسب خود، مزایا و فواید بسیار زیادی دارد. خوردن پسته تقریبا توسط تمامی دانشمندان و محققان علوم پزشکی جهان توصیه و تاکید شده است. پسته علاوه بر تامین مواد مغذی لازم در بدن، برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می شود.

آشنایی با انواع پسته


با توجه به اینکه کشورهای مختلفی در جهان در صنعت تولید آجیل و به ویژه پسته فعالیت می کنند، بنابراین انواع مختلفی از پسته تولید و در جهان مصرف می شود. از مهمترین کشورهای فعال در زمینه تولید پسته می توان به ایران، آمریکا، ترکیه، چین و سوریه اشاره کرد. در این بین، کشور ایران مهمترین کشور در زمینه صادرات پسته به شمار می رود.
در ایران انواع مختلفی از پسته تولید و صادر می شود. از جمله این ارقام می توان به کله قوچی، احمد آقایی، اکبری، ممتاز، فندقی، قزوینی، سفید پسته نوق، خنجری دامغان و شاه پسند دامغان اشاره کرد

مواد مغذی موجود در پسته

پسته حاوی انواع ویتامین ها و عناصر لازم برای بدن می باشد و بنابراین به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری بدن به شمار می رود. از جمله ویتامین ها و عناصر مهم که در پسته یافت می شوند، می توان موارد زیر را نام برد:

  • انواع ویتامین ها
    ویتامین ب۱- ویتامین ب۲- ویتامین ب۳- ویتامین ب۵- ویتامین ب۶- اسید فولیک- ویتامین سی- ویتامین ای- ویتامین آ- ویتامین دی- ویتامین کا.
  • انواع عناصر معدنی
    فسفر- پتاسیم- روی- مس- منیزیم- آهن- کلسیم- سدیم.
  • انواع پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها از جمله لوتئین و زآکسانتین، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، کربوهیدرات ها و غیره.
پسته برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است

مزایا و فواید خوردن پسته

با توجه به داشتن انواع ویتامین ها و عناصر مهم برای سلامتی بدن، خوردن پسته از مزایای فراوانی برخوردار است. این ماده غذایی علاوه بر تامین مواد مغذی لازم برای کارکرد مناسب اعضای مختلف بدن، برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها نیز به کار می رود. به عنوان نمونه به برخی از موارد زیر می توان اشاره کرد:
۱- تقویت دستگاه ایمنی:
پسته به علت داشتن ویتامین های خانواده ب و عناصر منیزیم و مس برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت بسیار مفید است.
۲- رفع کم خونی:
به دلیل داشتن آهن، پسته قابلیت خون سازی دارد. همچنین وجود مس در آن، توانایی جذب آهن غذایی را افزایش و درمان مهمی برای کم خونی فقر آهن به شمار می رود.
۳- تقویت دستگاه قلبی و عروقی:
با داشتن برخی آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین و نیز اسیدهای چرب امگا، باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) و کاهش فشار خون شده و از بروز گرفتگی شریان ها و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
۴- تقویت دستگاه گوارش:
قابلیت تقویت معده و کبد را داشته و نیز به دلیل وجود فیبر فراوان و خواص پروبیوتیک خود، از بروز بسیاری از بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. همچنین برای درمان یبوست و اسهال نیز مفید است. پسته برای تسکین درد بواسیر نیز بسیار کمک کننده است.
۵- کاهش کلسترول خون:
وجود بسیاری از اسیدهای چرب ضروری به همراه داشتن کالری کم و اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع بسیار کم به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک زیادی می کند.
۶- کاهش قند خون:
با داشتن برخی آنتی اکسیدان ها از افزایش قند خون جلوگیری کرده و برای درمان دیابت بسیار مفید است.
۷- تقویت ذهن و اعصاب:
وجود برخی اسیدهای آمینه ضروری، عناصری مانند فسفر و مس و نیز ویتامین ب۶ می تواند به تقویت و آرامش ذهن و تعادل عصبی کمک کند. همچنین اثرات درمانی آن برای رفع بی خوابی و اضطراب اثبات شده است.
۸- تقویت قوای جنسی:
مصرف روزانه پسته می تواند برخی از اختلالات باروری را درمان و قوای جنسی را تا حد زیادی بهبود بخشد.
۹- تقویت پوست و مو:
وجود انواع مواد مغذی شامل ویتامین ها و اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب به تحریک و تقویت رشد مو و نیز درمان خشکی و موخوره و ریزش مو کمک می کند. همچنین با داشتن آنتی اکسیدان های مختلف موجب لطافت پوست و ممانعت از خشکی و چین و چروک زودرس پوست می شود. مصرف پسته برای رفع تیرگی پوست و نیز جلوگیری از آسیب پوست تحت تاثیر اشعه آفتاب نیز مفید است.
۱۰- مقابله با سرطان:
به علت داشتن آنتی اکسیدان های طبیعی، از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کند.
۱۱- تقویت بینایی:
با داشتن ویتامین آ و نیز کارتنوئیدهای لوتئین و زآکسانتین به تقویت بینایی و جلوگیری از برخی مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) و آب مروارید کمک می کند.
۱۲- تقویت و استحکام استخوان و دندان:
به دلیل داشتن عناصر معدنی همچون کلسیم، فسفر و آهن برای استحکام استخوان ها و دندان بسیار مفید است.
۱۳- کاهش التهاب و درد:
به دلیل وجود ویتامین ای و برخی فاکتورهای ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها، برای کاهش درد و التهاب در بدن کاربرد دارد.
۱۴- مفید برای دوران بارداری و شیردهی:
وجود مواد مغذی از جمله انواع پروتئین ها، ویتامین ها، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب امگا باعث تقویت جسمی و ذهنی جنین شده و به تقویت قوای مادر و نیز کاهش کلسترول و قند خون در دوران بارداری کمک شایانی می کند.
۱۵- منبع مناسب برای گیاهخواران:
مصرف پسته به دلیل وجود پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری فراوان و همچنین انواع ویتامین ها و عناصر معدنی می تواند منبع مناسبی برای تامین مواد مغذی لازم برای افراد گیاهخوار باشد.
۱۶- کاهش وزن:
پسته با داشتن کالری کم و مقدار فراوان پروتئین ها واسیدهای چرب ضروری به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

علاوه بر تمام فواید و مزایای درمانی و تامین مواد مغذی که مصرف پسته دارد، به علت طعم دلچسب و ماندگاری مناسب خود، به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای تمامی سنین به شمار می رود.

پسته علاوه بر خواص دارویی بی شماری که دارد، طعم بسیار دلچسبی دارد

عوارض مصرف پسته

علیرغم خواص درمانی و بسیار مفیدی که برای پسته ذکر می شود، در برخی موارد باید در مصرف آن احتیاط نمود. افراد گرم مزاج، دیابتی، مبتلا به نقرس، و افرادی که چربی خون بالا دارند، باید در مصرف زیاد پسته احتیاط کنند. همچنین به ندرت، برخی افراد در هضم پسته مشکل پیدا کرده و دچار نفخ، اسهال یا یبوست می شوند. علاوه بر این، به دلیل اینکه غنی از مواد مغذی است، افرادی که تحت رژیم لاغری هستند باید مقدار کنترل شده ای از آن را مصرف کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *